Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ber foreldre ta seg sammen

Ber foreldre ta seg sammen

Leif Gautestad er hovedtrener i Ålgård håndballklubb. Han advarer mot overivrige foreldre. FOTO: Bjarte Espedokken

Leif Gautestad har vært håndballtrener i 20 år. Han advarer mot at stadig mer krevende foreldre kan ødelegge det frivillige bidraget i samfunnet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.11.2016 kl 08:22

– Terskelen for at en forelder tar kontakt med barnas håndballtrener for å klage er blitt mye, mye lavere. Det er en enorm forskjell, og det tror jeg kan bli et enormt problem for norsk idrett, sier Leif Gautestad til Gjesdalbuen.

– Hvorfor det?

– Fordi vi er helt avhengige av at noen våger å ta på seg ansvaret for å trene barna våre. Vi kan ikke forvente at alle lag, for eksempel Ålgård Jenter 12, skal ha en tidligere landslagsspiller som trener. Vi må akseptere at treneren gjerne er en forelder som har lite, eller kanskje ingen håndballerfaring. Med så lav terskel for klaging og innblanding fra andre foreldre er det etter hvert veldig få som våger å ta på seg en slik rolle, sier Gautestad.

Han mener foreldre bør være glade og takknemlige for at noen påtar seg den viktige oppgaven det er å være trener i et idrettslag.

– Når noen bruker så mye av sin fritid på å være aktivitetsledere og trenere for barna dine, burde man være takknemlig for det. Hvis man ikke har noe pent å si om noen, så burde man holde kjeft. Og som jeg pleier å spørre foreldre; hvor ønsker du å hente barnet ditt på kvelden en vanlig ukedag? I Gjesdalhallen etter en håndballtrening, eller utenfor McDonalds i Sandnes? spør Gautestad retorisk.

Trenger sterke foreldregrupper

Han er ikke bare trener for A-laget i Ålgård håndballklubb. Han er også engasjert rundt det som skjer nedover i klubbens ungdomslag, og er stadig inne og tar økter på yngre årskull. Gjennom en lang karriere som håndballspiller, og senere over 20 sesonger som trener, har han sett en endring han ikke liker. En endring 53-åringen frykter kan ødelegge norsk idrett.

– Vi ser at ungdom i dag er veldig resultatorientert, og veldig opptatt av å vinne og tape. De er veldig opptatt om de kommer med på bylag, sonelag, regionlag og aller helst på landslag. Bak dem står foreldre som har store ambisjoner på spillernes vegne, og som gjerne engasjerer seg veldig i ungenes treningshverdag. Når praten rundt middagsbordet hjemme handler om alt treneren gjør feil, og alt man ikke liker ved treneren, sender man barna på trening med et dårlig inntrykk av treneren. Det blir helt feil for meg, sier Gautestad.

Dermed ikke sagt at foreldre ikke skal involvere seg i og rundt laget deres datter eller sønn til-hører.

– Jeg mener det er viktig å ha en sterk foreldregruppe. Vi er opptatt av at flere skal holde på lengre. Jeg er ganske overbevist om at de spillergruppene som har sterke, sammensveisede foreldregrupper, også klarer å holde ungene lenger i idretten, sier Ålgård-treneren.

Liknende trend på skolen

Også rektor Trond Niemi ved Gjesdal ungdomsskole ser noe av den samme utviklingen, men mener det er samfunnet generelt som er i endring – og ikke foreldrenes holdninger.

– Vi ser at foreldre, som samfunnet generelt, er mer opptatt av sine rettigheter, og står mer på kravene. De vet hva de har krav på, og spesielt i tilfeller med elever som kan ha behov for tilrettelagt undervisning, ser vi at foreldrene ikke nøyer seg med å ta et nei for et nei, sier Niemi.

Derfor må lærere i dag bruke langt mer tid på dokumentasjon enn tidligere. Dette er tid som tas fra andre arbeidsoppgaver.
Kravet til dokumentasjon er blitt mye større. Vi må bruke mye tid på å dokumentere alt elevene foretar seg, og det er en stor tidstyv for lærerne. Det er slik samfunnet har utviklet seg, i dag er folk veldig opptatt av hva de har krav på, og da må vi akseptere det, sier Niemi.

Han trekker fram samarbeidet med foreldrearbeidsutvalget (FAU) som et eksempel på en god relasjon mellom ungdomsskolen og foreldrene.

– Vi har et svært oppegående FAU ved skolen, og de stiller spørsmål til vårt arbeid som en kritisk venn. Jeg opplever likevel at de har respekt for vår faglighet, og respekterer skolens endelige avgjørelser. Det opplever jeg som positivt, sier rektoren.

”Plagsomme foreldre” tilhører sjeldenhetene.

– Det finnes enkelttilfeller der lærere må bruke mye tid på foreldre som i perioder krever veldig mye, og blander seg i lærerens avgjørelser, men dette er ikke noe stort problem. Det er snakk om få enkelttilfeller, sier Niemi.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!