Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Norwegian Outlet utsatt for svindel

Norwegian Outlet utsatt for svindel

Destinasjonssjef Anker Wiinberg sier at de har gjort det de kan for å stoppe den falske Facebook-profilen (arkivfoto). FOTO: Bjarte Espedokken

Merkevarebyen advarer folk mot falsk Facebook-side.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.10.2016 kl 11:30

«ADVARSEL OM SVINDEL! Vi opplever for øyeblikket svindel i form av en Facebook-side som utgir seg for å være oss. Denne siden har ingenting med oss å gjøre, og det er beklagelig om det oppstår problemer for publikum på grunn av dette. Vi vil selvfølgelig rapportere dette til Facebook, og gjør det vi kan for å løse problemet snarest!»

Denne meldingen la Norwegian Outlet ut på sin Facebook-side etter at de oppdaget at noen hadde opprettet en falsk Norwegian Outlet-profil på Facebook som prøvde å svindle folk.

– Facebook-siden er helt lik vår, men den er ikke ekte, sier destinasjonssjef Anker Wiinberg i Norwegian Outlet.

For å svindle folk lokket den falske Facebook-siden med et gavekort på 10.000 kroner.

– For å vinne gavekortet måtte en registrere seg og fylle inn kortinformasjon. Det ville vi aldri bedt om, sier Wiinberg.

Som ild i tørt gress

Den falske siden hadde fredag blitt delt 110 ganger og hadde 900 kommentarer.

– Det sprer seg utrolig fort. Vi har rapportert siden og gjort det vi kan for å stoppe dette, sier Wiinberg.

Norwegian Outlet er ikke den eneste merkevaren som er blitt utnyttet i forbindelse med svindel.

– De som driver med dette er profesjonelle. Sidene ser omtrent helt lik ut. De har brukt våre bilder og lagt ut lenker som likner på våre. Men dersom en ser litt nøyere etter kan en se at blant annet språket ikke er særlig godt, sier han.

På Facebook-siden er det brukt det Wiinberg beskriver som en salig blanding av norsk og dansk. Personene som opprettet profilen har trolig manglet et tastatur med bokstavene æ, ø og å.

Mange tipset

Norwegian Outlet har ansatt en person som er ansvarlig for sosiale medier, dette førte til at de raskt oppdaget svindelen. Destinasjonssjefen har selv også fått svært mange henvendelser om profilen.

– Å stenge en Facebook-side er komplisert, men vi har gjort det vi kan for å dokumentere at dette ikke er vår side slik at Facebook kan fjerne siden, sier han.

– Hvilke konsekvenser tror du dette kan få for merkevaren Norwegian Outlet?

– Jeg tror det går greit. Det vil alltid være noen som føler seg lurt fordi de trodde siden var ekte, men slike ting som dette er det vanskelig å gardere seg mot, sier han.

Norwegian Outlet valgte å legge ut en advarsel på sin egen Facebook-side for å advare folk om den falske profilen.

– Mange har sett advarselen og takket oss for at vi ga beskjed. Jeg er glad for at vi oppdaget dette tidlig, sier han.

Dette er ikke første gang Norwegian Outlet opplever at uvedkommende oppretter falske profiler på sosiale medier.

– Vi opplevde det før åpningen på Ålgård også. Det er frustrerende for oss, men Facebook er så stort at vi klarer ikke kontrollere alt av innhold, sier han og legger til:

– Det som virker for godt til å være sant, er det ofte også.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!